Om materialerne
Jeg får tit spørgsmål om mine materialer. Derfor er der en her en forklaring, der dækker det meste.
Hvis vi starter udefra, har jeg i indramning valgt et helt almindeligt glas frem for refleksfrit, mat glas. Her får du referencer til det spejlglatte vand – en overflade, hvor du nogle gange kan skimte bevægelser fra liv under vandet.
Mht. rammerne er de fremstillet af materialet komposit, som er en blanding af plast og træ. Det giver en let ramme og således nemmere at håndtere. Jeg har eksperimenteret med flere forskellige profiler, men er altid vendt tilbage til den smalle blanke, da den understøtter det enkle grafiske udtryk og refererer til de japanske lakarbejder. Af hensyn til at smag er forskellig har jeg også en enkel egeramme i mit sortiment.
Passepartout er en syrefri 3 mm kunstnerkvalitet. Det varierer om jeg anvender dem eller ikke. Det kommer an på trykkets komposition.
Papirerne i mine gyotaku tryk er af forskellig oprindelse og kvaliteter. De fleste er japanske, nogle få fra Nepal. Alle håndlavede af lokale papirmøller eller små landbrug. Fælles for dem er, at de er fremstillede af plantefibre. Jeg foretrækker papirer af fibre fra morbærbusk.
Klassisk gyotaku er lavet med sumi blæk, som er sod fra fyrretræet. Den har helt særlige egenskaber, der gør den egnet til at bruge på fisken og giver mulighed for at arbejde videre med trykket bagefter. Sumi er ugiftig og kan skylles af, så fisken kan tilberedes. Jeg varmebehandler mine gyotakutryk, for at slå evt. bakterier ihjel.
Det lille røde mærke er fra mit personlige segl kaldet hanko. I Japan underskriver alle med deres hanko på offentlige dokumenter .
Ordforklaring
Sumi blæk – blæk fremstillet af sod fra fyrretræer.
Kozo papir – traditionelt håndlavet papir fra morbærbuskes bark
Washi papir– traditionelt håndlavet papir af fibre fra forskellige planter